söndag 18 augusti 2013

Söndag, v. 33


En dålig start




Denna söndag inleddes regelrätt med en session på porslinsmuggen. När jag sedan tryckte på knappen visade det sig att jag hade laggat fast lite för länge. Kaoset var ett faktum. När det inte löste upp sig efter tre-fyra stora helskölj mådde jag illa rakt igenom, och ville som mest bara sjunka igenom toalettgolvet. Ingen direkt bra start på veckoslutet, va?


Lunchen




Ingrid muntrade upp med en klassiker.


Bonuschecken




Ica muntrade upp med en klassiker.


Inköpen




Flytten är nära, och Ingrid tjatade om flyttlådor. Jag ska eventuellt våga mig på att kika på bromshydraliken. Åtminstone arbetshandskarna och flyttlådorna hade vi tänkt att stödhandla hos Clas med sällskap inne i stan, men dagen till ära hade visst någon dåre tappat en skarp handgranat mitt på Kungsgatan, så stan var avspärrad och butikerna stängda. Vi drog således iväg mot Ersboda för att göra inköpen. I ett sådant här läge kunde kanske en fullstor kombi vara ett alternativ. Klara satt minst sagt obekvämt bakom flyttlådorna. Nåväl. Hon höll ut, tuffingen.


Middagen




Ingrid överraskade med en smidig variant. Jag smetade vitlökssmör på. Helheten blev klockren. Det slutade med att jag utöver min egen portion slevade i mig Klaras leftovers. Jag är som jag blev.



Hjulcylindrarna




På kvällskvisten gick jag ut på parkeringen med tjejerna. Ville en gång för alla utröna mina möjligheter att skifta hjulcylindrar och bromsbackar, och sedan lufta bromsarna. Jag hade tidigare på dagen blivit förvirrad av det faktum att jag inte lyckades finna någon 'bleed nipple' på höger sida. När jag nu slutligen jämförde sidorna förstod jag varför. Någon ägare hade tydligen lyckats med konststycket att bryta av nippeln när h*n skulle öppna upp dem. Suck. På vänster sida är nippeln visserligen intakt, men att döma av korrosionen runt omkring kommer den att gå av så snart man rör i den med en nyckel. Jag kom fram till att om det blir tal om att fixa bromsarna inför en försäljning så måste såväl hjulcylindrar som bromsbackar bytas ut. Så, två stycken art. nr. 66989 samt två stycken art. nr. 66948 och vi borde vara i hamn. 139*2+259*2=796 kronor. Nästan åttahundra riksdaler. Nåväl. Att få fanskapet besiktat för ett år framöver (selling point) kanske gör det hela värt pengen, men jävlar i mig om de slår ner på rosten också. Innan jag ger mig på någon sådan blådåre ska jag banne mig ha svart på vitt från Svensk bilprovning om vilka brister som föreligger. Fram till dess trycker jag stenhårt på annonsen, och håller tummar och tår för att få i lås en vettig affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar