söndag 29 december 2013
Den nya låskättingen
Jag har haft min låskätting i en evighet. Ja, i varje fall sedan tidigt 2006 har den hängt med. Jag vet uppriktigt sagt inte hur jag kom över den, men den har tillsammans med ett ABUS hänglås sett till att jag har fått behålla mina militärcyklar under snart ett årtionde bakåt i tiden. En sen kväll under mellandagarna var det slut med det roliga. Kättingen sitter alltid dragen runt sadelstången och hänglåset fäst på ett av infästningarna på den rejäla pakethållaren. På något sätt måste hänglåset inte ha varit ordentligt låst, med som följd att allting ramlat bak. Det hade också varit snöstorm den aktuella kvällen, och jag och några kompisar hade cyklat rätt flitigt, så Gud vet var kätting och hänglås blivit av.
Nå, nu var det alltså dags för en ersättning. Hur ersätter man då något så briljant, så väl smidet, som hängt med så länge? Hänglåset har jag alltid bara haft en endaste nyckel till, och inte 2-3, som jag vet att man i regel får med när man köper ett nytt hänglås. Det har emellertid aldrig varit ett problem. Jag har i regel god ordning på mina nycklar, och har smort låset enligt rådande rön för våra årstider, med fruktansvärt gott resultat. Oj oj oj, hur skulle jag kunna överträffa detta?
Jag hade kikat runt och bl.a. jämfört olika recensioner och prisbild på olika butiker under denna söndag, och till slut föll det sig så att vi åkte till en butik vid stans norra ände, var jag lite försynt frågade om det fanns någon möjlighet att få en kätting kapad vid köp. Nja, sådant fick man ju i regel göra själv. Nå, det var nu det blev spännande. Det kommer en ny kund från ena sidan och det ena butiksbiträdet av de två säger [retoriskt frågande] då till den andre "Hjälper du honom då!?", varvid han påbörjar nästa kund. Den andra killen följer mig nu från servicedisken och in i butiken och bort till hyllan med kedjor och kättingar i olika utföranden. Det slutar med en kortlänkad varmförzinkad kätting, 6 mm i diameter. Till detta ett hänglås, varuhusets egna.
Nu kommer det spännande. Killen ber mig haka på honom in bakom en port. Jag är plötsligt i ett stort personalutrymme som ser ut som ett slags verkstadsgarage. Killen går fram till en bänk och tar fram en stor bultsax. Han frågar hur jag vill ha den 2 meter långa kättingen uppdelad. Jag kunde omöjligt säga på rak arm hur lång min gamla stump (som var 100% perfekt i längd) hade varit, och killen stod med bultsaxen redo så det var snabba ryck som gällde. Jag gjorde en hux flux uppskattning och sedan klippte han. Den ena delen lite längre än den andra, för att ha lite variation.
Nu skrider killen till verket igen. Han säger att han har ett litet tips, och sekunder senare håller han i en gammal cykelslang. Han tar en avbitartång och klipper av den. Sedan tar han fram en rulle ståltråd, drar ut en sträng och igenom cykelslangen, varvid han virrar fast den andra i en av kättingens ytterlänkar. Sedan drar han vant kättingen igenom cykelslangen. Jag står och bevittnar allting, i sanning imponerad. När han är färdig ser det mer eller mindre ut som en (köpt) färdig lösning på låskätting, liksom med ett skydd för repor och väta runtom. Inte illa. Inte illa alls. Vi går åter ut i butiken, jag tackar genuint för den hjälp jag fått, och går och betalar. Ungefär en hundralapp landade kvittot på. Jag var nöjd, i synnerhet med den service jag hade. Två tummar upp här, kände jag.
När jag kom hem och testade låskättingen kände jag att den inte alls var lika optimal i längd som den gamla hederliga, men det kunde inte hjälpas. Suck, det kanske börjar bli dags att investera i en rejäl bultsax. Jag upptäckte också en klar nackdel med kortlänkad kätting, nämligen att jag inte längre kunde köra hänglåsets bygel igenom vilken länk som passade bäst vid tillfället, det vill säga beroende på hur nära en hur tjock stolpe (el. dyl.) jag hade ställt cykeln. Mindre flexibilitet, helt enkelt. Nåväl, nu var det så här, så bara att gilla läget.
Taggar:
bemötande,
cykellås,
inköp,
kundservice,
kätting,
militärcykel,
söndag
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar