Dagens fynd och inköp
Så, efter gårdagens framgångsrika däcktest slog jag idag tag i saken och betalade en [i min mening] alldeles lagom summa pengar för ytterligare fyra stycken fina Nokian-däck, nu hade jag alltså inte mindre än fem stycken sådana cykeldäck till mitt förfogande. Underbart. Ja, och nu vet då alla som står där i valet och kvalet att det går alldeles utmärkt att sätta 44-584 på gamla militärcyklar. Det kan nog vara bra att känna till, då den ursprungliga dimensionen (54-584) blivit alltmer sällsynt, i synnerhet hos de lokala cykelhandlarna.
Vidare, på lunchrasten cyklade jag över till Cykelverksta`n på Ög och ställde de vanliga frågorna; hade de möjligen en gammal hederlig Fauber-vev till övers till överkomligt pris? Hade de ett 559-bakhjul med Nexus-navväxel till övers till ett överkomligt pris? Hade de ett oväxlat 635-bakhjul? När det kom till vevfrågan ville mannen inte yttra sig, då experten på vevar hade semester. Det sistnämnda efterfrågade hjulet blev också svårt, då hans erfarenhet var att dessa klassiska svenska monsterhjul gick som smör; de hann knappt över tröskeln så var det någon som la rabarber på dem.
Nå, Nexus-hjul kunde han eventuellt hjälpa med, och så fick jag följa med honom in bakom disken. Han tog fram ett hjul som han sa att nyss hade kommit in, så de hade inte haft tid att testa det. I nästa mening sa han att de valde att lita på folk, så att jag kunde ta med mig hjulet hem och prova, och om det passade mina behov så kunde jag komma in och betala för det. Hyggligt, tyckte jag, och tog hjulet under armen och tågade iväg. Lite förvirrat och uppspelt hade jag hunnit några hundra meter och var nästan framme vid Rådhustroget när det slog mig att jag ju hade cyklat till ÖG men nu kom jag alltså gående på returen. Min militärcykel stod olåst på cykelverkstadens innergård och jag hade knappt 8 minuter kvar på min lunchrast. Snabba steg och med bravur hann jag tillbaka i tid. Win.
Slutligen, när jag slutat för dagen slog jag tag i en verktygssats som jag faktiskt har kikat på i flera månaders tid. Nu var det läge, och med alla (3 st) bonuscheckar som jag [i mån av trogen kund] skramlat ihop så blev slutsumman faktiskt helt överkomlig. En bitshållare med djupstopp fick också landa på kvittot, mest för att den röda lappen hade gjort den löjligt billig.
Dagens klumpeduns och doktrin
Nota bene, om du har en militärcykel och [av en eller annan orsak] har bestämt dig för att demontera den lilla nippeln som sitter i kedjan som går från handbromsen och nedför styrstången och sedermera framgaffeln, ja då ska du inte ställa cykeln upp och ner såvida du inte har säkrat kedjan. Jag har inget att säga till mitt försvar, då det hursomhelst slutar som ett plagiat på en dåres försvarstal.
Nåväl, inget ont som inte föder något gott, eller hur var det nu? I och med detta episka klåperi fick jag för mig att jag skulle demontera styrstammen, alltså gaffel och styrstång. Jag kan faktiskt inte minnas att jag nånsin har gjort det på en cykel. Spännande, verkligen. Pinsamt nog har jag — i mitt stilla sinne — alltid trott att styret svänger fram och tillbaka med hjälp av endast fett och någon slags enklare glidlager.
Så, skåda min förvåning när jag — efter att ha skruvat upp ett gäng ringar på styrstången — skådar ett klassiskt kullager, inte helt olikt det som syns i vev och hjul. Wow. Man lär sig verkligen nånting nytt varje dag. Här skulle jag emellertid springa på patrull. Styret hade rostat fast, och gick inte att röra en millimeter hur jag än kämpade med dubbel handkraft. Jag fick lov att lägga projektet på is, åtminstone för stunden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar