Dagens ingrepp
Den senaste veckan har jag vid två tillfällen givits tillfälle att låna ut min trotjänare (militärcykeln) till den goda Johannes, som senast medgav att det hela satt fast i en punktering. Jag var här inte sen att sträcka ut handen, då det är allmänt känt att få saker ger mig sådan tillfredsställelse som när jag får lappa slang. Ekonomin. Ekologin. Jag kräks litegrann inombords varje gång 'shuno' köper en ny slang för att den gamla har åkt på en liten pyspunka. Detta säger jag så klart inte rakt ut, i alla lägen. Jag skulle nog faktiskt våga påstå att den stora majoriteten i min bekantskapskrets är som så att de sonika trär på en ny slang för varje punktering. Den gamla åker då såklart i sophuset, inte helt osannolikt i den soppåse som sedermera landar i hushållsavfall/brännbart. Jag vet sedan uppriktigt sagt inte hur pass bra naturen är på att hantera gummi. Vad jag vet är att det både är ekonomiskt och ekologiskt att lappa sin slang.
Denna onsdag gav jag mig alltså på Jontes cykel. Det var en vacker Sjösala. Så fort däcket var av konstaterade jag att slangen var mer eller mindre sprängd så att en lappning här inte skulle göra jobbet. Jag blev p.g.a. detta misstänksam och granskade däcket. Mycket riktigt, brustet vid kolet längst med sidorna. Inte helt ovanligt, förmodligen orsakat av för lågt lufttryck på sikt. Nå. Jag försökte nå Jonte över telefon men han var oanträffbar. Jag hade inte tid att vänta på hans okej:ande av att reparationen skulle kosta honom en femtiolapp. Nej, det antog jag, och dundrade iväg ut till Biltema och köpte deras billigaste standarddäck. Sedan hem igen. Trots att jag har bunkrat upp med (lappad) slang fann jag ingen 622 mm, så jag lät fantasin sätta prägel.
Jag kom då ihåg att jag vid ett tillfälle glömde en lappad 584-slang hängande över en dörrkarm, rejält uppblåst, i säkert en vecka. Varför? Jag ville försäkra mig om att lappen höll innan jag monterade den. Nå, när väl tog ner den så märkte jag genast att den hade svällt så att den trots att den även efter tömning på luft var brutalt mycket större än en klassisk 26" slang. Den här skulle nog bli klockren till Jontes hyfsat feta (47-622) däck, tänkte jag. Mycket riktigt, det blev hur bra som helst.
När jag ändå var i gång smörjde jag kedjan, som var mer eller mindre uttorkad. Styret höjde jag också, då förhållandet i höjd mellan sadel och styrstång inte kändes skäligt Jonte. En stund senare kom nämnde figur förbi. Han hade sin jänta och cykelställ med, och cykeln hämtades och Klara och Rasmus hann hastigt och lustigt hälsa på Jontes dotter innan de två satte fart vidare. En lyckad operation i hamn, indeed.
Dagens affär
Det var i söndags när vi satt och käkade pizza nere vid Bölesholmarna som jag hade börjat bolla SMS med en intressent på mina hjul. P.g.a. jobb och andra omständigheter som kommit emellan har vi inte lyckats synka en sammanstrålning, men nu denna onsdag blev det alltså av.
Edvin och hans flickvän dök alltså upp i deras röda Fabia, och vi hann byta både ett och tjugo meningar (om allt från cykelmekanik till bultcirklar )innan vi skiljdes åt, och jag och hustrun hade då fått lägga ytterligare en femhundralapp till vår flyttkassa. En lyckad operation i hamn, indeed.
Kvällens städning
På kvällskvisten fick jag ett infall och började plocka i [det alltför röriga] städskåpet. Jag plockade ut i princip allt. Upptäckte tre olika klädvårdsrullar av olika fabrikat och skakade stillsamt på huvudet. Hur hade vi kunnat göra så här, när den jag köpte senast är smart gjord så att man kan köpa refill för bara nitton kronor. Efter överenskommelse åkte de andra två klädvårdsrullarna i källsorteringskärlet, trots att de i princip var oanvända. Bråte.
Vidare nu, kort därefter blev jag rå nöjd då jag helt otippat fann batteriprovaren som varit borta en smärre evighet. Jag tog då alla batterier som legat och skräpat och kollade läget. Alla som låg under mitt givna gränsvärde åkte i källsorteringskärlet. Ja, givetvis har vi batteriholk ute i miljöhuset. Till råga på alt var städskåpet hur snyggt och välorganiserat som helst när jag var färdig. En lyckad operation i hamn, indeed.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar