tisdag 21 oktober 2014
Tisdag, v. 43: Cykelbelysning, baktill
Åtminstone två av mina objekt har fungerande lykthus framtill, och jag tror banne mig att jag har det baktill på vartenda objekt, men likväl har jag länge envisats med att köra becksvart (många år sedan), LED-dioder (ett par år sedan), och nu det här sista året LED-belysning av modell snäppet större, men fortfarande en billig variant (knappt sextio kronor för både fram och bak).
I varje fall, nu i dagarna har jag gett mig på att få ordning på cyklarnas såväl ekologiska som ekonomiska "egendrivna" (dynamo) belysning, och det var faktiskt inga större konstigheter. Den stilrena olivgröna kabeln fanns redan tillgänglig, men var dumt nog avklippt just intill lykthusen, både fram och bak. Jag fann detta jättekonstigt. Jag menar, om inte dynamon ligger an mot däcket så genereras ingen ström, så om någon ägare varit rädd för kortslutning hade det väl varit lika bra att helt enkelt låta bli att lägga dynamon mot däcket? Å andra sidan, en 5 volt kortslutning på ett fordon var strömmen går tillbaka genom en bastant ram som väger sisådär tjugofyra kilo? Knappast något att vara orolig över. Nej, varför någon klippt av kabeln just intill lykthusen förblev ett lustigt mysterium.
Nåväl, framtill fick jag snabbt ljus, men bak var det värre. Det lilla gummihölje som ska hålla i en nätt liten E10-lampsockel hade genom åren slitits ut till så den grad att själva sockeln fattades. Lite slitet gummi var allt som fanns inuti själva huset. Jag började frenetiskt att leta på nätet efter lösningar. Efter inte alltför många klick fann jag det jag sökte. Kjell & Company hade inte bara en utan tre olika E10-socklar med olika karaktär, men jag insåg rätt snabbt att varianten för kretskortsmontage gick bort, och att lödanslutning inte heller var jätteönskvärt. Det föll således på den tredje varianten, var det helt enkelt stod "Fästvinklar och lödöron" att läsa i undertexten, och jag fick det hela till att bli rätt bra, i mitt stilla sinne.
På kvällskvisten medan ungarna lekte och Ingrid höll hus dundrade jag snabbt in till stan och gjorde detta köp. En tjugolapp, det kunde det definitivt vara värt att få ordning på en väldigt klassisk belysning, tänkte jag. En stund senare satt jag på golvet i hobbyrummet och donade. Jag drog fram mitt multiverktyg och laddade dito med en 3 mm borr och lät instinktivt penetrera den bakre skärmens plåt på två ställen. Sedan plockade jag fram nittången och valde lämplig nit och visst blev det småläckert.
Det enda som gjorde mig konfunderad var anslutningen. Efter att ha kikat på ett gäng smålampor har jag förstått(?) att nån slags standard tycks vara att lägga + i sidan av lampans sockel, medan - (GND/jord) ska gå på den lilla kontaktpunkten under själva lampsockeln. Förmodligen gäller samma "regel" för "vanliga" lampor e.g. E14/E27, men jag har faktiskt inte svart på vitt, och har inte orkat läsa på ordentligt. Nåväl, den här lampsockelns anslutning gjorde det lite knöligt för mig om jag skulle ha det på detta sätt. Allt vore så mycket enklare om det gick att köra baklänges. Jösses, en klassisk glödlampa? Jag menar, det borde väl — logiskt sett — kvitta vilket håll strömmen går? Min el-kunskap är i sanning bristfällig, men då jag på prov fick lampan att lysa så bestämde jag mig för att det var en okej lösning så jag lade alltså +/- tvärtom på den bakre lampan. Ljus fick vi då. Ingrid snurrade lätt på framhjulet medan jag fotograferade, vilket syns på bild.
Taggar:
cykelbelysning,
e10,
glödlampa,
kjell & company,
militärcykel,
popnit,
tisdag
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar